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LANDLORDS – Filmpremiere

6. Februar 2016 19:00

Auftaktveranstaltung zur Berlinale 2016

Filmpremiere des Dokumentarfilms „Landlords – The Economics of S&M Apartments in Berlin“ von
Emre Busse und Ceven Knowles (deutsch mit englischen Untertiteln)

16 Uhr – erste Vorstellung
17 Uhr – Performance von TRACKS
18 Uhr – zweite Vorstellung

Ein Dokumentarfilm über die Kultur und Ökonomie von S/M-Apartments in Berlin, in dem es um folgende Fragen geht: Wer sind die Mieter, wer die Vermieter dieser Wohnungen, wie sind sie gestaltet, auf welchen Wegen finden diese Orte ihre Kunden, welche Bedeutung und welchen Stellenwert haben sie innerhalb des schwulen Sextourismus, für den Berlin weltbekannt ist?

Auf der einen Seite gibt es in Berlin nicht erst seit dem Mauerfall eine große Off-Künstler- & Kulturszene, in der sich auch viele queer-alternative Freiräume herausbilden konnten, jenseits der und in Abgrenzung zur durchkommerzialisierten, kapitalistischen Verwertungsmaschinerie. Auf der anderen Seite steht inbesondere in Schöneberg der schwule Mainstream mit seinen Bars, Cafés, Mode- und Fetischläden als eigenständiger Teil der Berliner Vergnügungs- und Tourismuswirtschaft.

Aus ganz unterschiedlichen Perspektiven beschäftigt sich Landlords mit den Besonderheiten dieser kulturellen und wirtschaftlichen Nische zwischen Kommerz und Off-Kultur und versucht Wechselwirkungen sowie Entwicklungsmöglichkeiten sowohl in die eine, als auch in die andere Richtung zu beleuchten.

Den inhaltlichen Mittelpunkt des Films bildet der Begriff des Fetisch und seine Bedeutung für die zwischenmenschlichen Beziehungen und jenen zwischen Mensch und Objekt, der eine große Rolle in den Schriften sowohl von Sigmund Freud und als auch Karl Marx spielt. Freud sieht im Fetisch ein Objekt, dem Eigenschaften zugeschrieben werden, die er eigentlich nicht hat und als menschliche erkannt werden sollte, während Marx sich mit dem Tauschwert der Ware auf der Ebene der Produktions- und Herrschaftsverhältnisse befasst.

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Movie Premiere of the Dokumentary Film „Landlords – The Economics of S&M Apartments in Berlin“ by Emre Busse and Ceven Knowles (german with english subtitles)

16.00PM – First Screening
17:00PM – Performance by TRACKS
18.00PM – Second Screening

An experimental documentation behind the culture of S&M apartment rentals in Berlin answering the questions: who owns them, how are they designed/built, to whom and how they are marketed, and how they fit into their niche market within the cities well-known sex tourism trade?

„Homeownership fetish“ broke out as an American Dream in the beginning of 1900’s, and its historical variation on today’s social predicaments like globalization, immigration issues and gentrification. Berlin -the fetish capitol of Europe- creates a new area of criticism in the homosocial environment which can be associated with commodity fetishism, also provided by more than five fetish housing companies.

On one side sits, the material conditions of a fringe non-economy, the artist culture, the many spaces that existed in berlin after the fall of the wall which led way to having social spaces that developed into alternative and queer social spaces often serving as non-capitalist marketplaces, those led the way to further evolving queer culture in the city. And on the other side: the mainstream gay culture of Schöneberg wıth its bars, shops, cafes, and other marketplaces leads to new ways of thinking in regards to economics.

Fetish has a particular presence in the writings of both Marx and Freud. Its implications for these two theorists of the social and personal relations between human beings and objects. The works of Freud suggests that the idea of the fetish involves attributing properties to objects that they do not ‚really‘ have and that should correctly be recognised as human, while Marx’s account of fetishism addresses the exchange-value of commodities at the level of the economic relations of production.

With this documentary, we intend to explore the relationship between supply and demand in this niche of the sex community to perhaps understand and think of other new possible applications within the non-commercial gay and queer marketplaces.